Thursday, March 25, 2010

Bahaya Handphone

Uikksss bahaya! Ada beberapa perkara bahaya apabila kita mengguna kan hp....

1. Bagi mereka yang fungsi jantung tidak sempurna sebaiknya tidak menggantungkan handphone di dada. Handphone yang sering digantung di pinggang atau sisi perut, akan memengaruhi fungsi kesuburan. Cara yang lebih aman dan sihat, adalah simpan di dalam beg.

2. Ketika mendail dan belum tersambung, radiasi akan bertambah kuat, maka sebaiknya jauhkan handphone dari bahagian kepala, selang 5 detik kemudian baru dikembali ke telinga.

3. Apabila bateri tinggal 1 bar, handphone akan meningkatkan gelombang elektromagnetnya secara otomatis, sehingga intensitas radiasi bertambah kuat. Dengan meletakkan hp ke telinga, maka radiasi yang dialami bahagian kepala akan berlipat ganda.

4. Jangan bergayut terlalu lama, jika demikian gunakan saja telefon tetap atau memakai alat pendengar, jika terpaksa harus berhubungan dalam jangka waktu lama, mendengar secara bergantian di telinga kiri kanan setiap 1-2 minit.

5. Sekiranya susah mendapat signal di sesuatu tempat tp kita mengunnakannya jugak ,dapat menyebabkan daya radiasi handphone dalam sudut tertentu bertambah besar.

6. Ketika menggunakan handphone pastikan anda jangan bergerak ke sana sini kerana boleh menyebabkan

7. Ketidakstabilan isyarat yang diterima dan radiasi yang tinggi akan berlaku dalam waktu singkat.

8. Selain itu ,orang berikut ini sebaiknya mengurangi penggunaan handphone: penderita epilepsi, jantung, lemah saraf, katarak, diabetes, wanita hamil, yang sedang menyusui, anak-anak remaja serta orang tua yang berusia lebih dari 60 tahun.


Ini baru yang kita tahu..... yang masih tersirat... kita tak tahu... ada orang sampai 2 3 hp sorang pakai... ish ish..


*Sumber : Majalah T&t

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails